Thursday, December 2, 2010

Ikhtiar Si Kupu-Kupu Malam


"In the struggle for survival, the fittest win out at the expense of their rivals because they succeed in adapting themselves best to their environment."
Teori Charles Darwin di atas memang diakui kebenarannya. In fact, teori si Charles Darwin ni memang berlaku dalam kehidupan seharian kita. Contohnya di China, mungkin semua dah tau yang China antara negara yang mempunyai kepadatan penduduk paling ramai di dunia. Rakyat yang ramai dan peratusan yang ‘tanam anggur’ juga tinggi. Memang tak hairan la kalau kegiatan tidak bermoral seperti melacurkan diri pada waktu malam di hotel-hotel tempatan adalah satu daripada cara untuk membayar yuran persekolahan yang tinggi.


            Sebenarnya, AWESOME nak fokuskan kepada keazaman meneruskan kelangsungan hidup si pelacur ni dan bukan kegiatan tak bermoral tu. Dalam hal ni, pelacur-pelacur di China mempelajari Bahasa Inggeris secara suka @ terpaksa bagi menambah pendapatan harian @ sekadar cukup makan. Basically, kira extra la bagi sesiapa yang kuasai B.Inggeris. Jika fasih berbahasa Inggeris, lagi ramai la pelanggan di mana kebanyakkanya ialah pelancong dari luar negara.

              Macam mana dengan kita semua? Jika orang luar boleh mencari ikhtiar untuk meneruskan hidup, kenapa kita tak boleh? Bukan la disuruh untuk meniru perbuatan tidak bermoral itu, tapi kita cuma ‘ambil yang jernih, buang yang keruh’ dari hal yang berlaku di China sekarang ni. Kita boleh kaitkan dengan baru-baru ini pun telah kita baca di dada-dada akhbar di mana hak eksklusif orang melayu akan tersimpan rapi dan terkunci kemas dalam perlembagaan MALAYSIA tetapi  jika kita tidak berilmu dan tidak berusaha meningkatkan taraf hidup, boleh anda semua bayangkan bagaimana nasib generasi muda akan datang ?

           Secara halusnya, AWESOME nak simpulkan betapa pentingnya kita perlu menuntut ilmu tak kira la secara langsung @ tidak. Jika ilmu tiada di dada, tiada kemana la kita. At last, selamat mengulangkaji pelajaran kepada semua penuntut universiti dan institusi pengajian yang lain yang sedang atau pun yang bakal menghadapi 'final exam ' . Belajar untuk masa hadapan, bukan untuk final exam. AWESOME!!!

Comments
5 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

5 Komen Yang Awesome:

Cik Aqilah Wardah said...

wardah bukan taknak baca kasi habis entri ni.. tapi, bile tengok je name Charles Darwin tu, tros wardah mabok..

sebabnye, wardah da jwb dalam final exam hari tu.. :D

natural selestion, evolution, survival of the fittest.. blablabla

Akram said...

@QiQi : ha3...xpe xpe...saya just berkongsi apa yang saya rasa jer

Unknown said...

tengah try gak ni belaja utk future tp kdg2 de subjek yg memang tak masuk kepala. huhu. nak exam pon payah.

eszol raar said...

kat sni gua ade cte pasal survival of the fittest gak

http://fromglassesandlenses.blogspot.com/2010/07/selfish-reasons-to-not-hate-them.html

mana boleh selfish

fitrijohari007 said...

jaminan hak keistimewaan xde gunanya kalau tak nak majukan diri sendiri..huhu

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda kawan-kawan.
Maaf kalau tak sempat balas komen-komen korang semua.
Kunjungan anda akan dibalas oleh saya :-)

Jangan lupe like page kami di facebook. Awesome Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...