Friday, September 24, 2010

Sekolah Harapan, Masih Ada Harapan

          Baru- baru ini cetusan idea untuk menubuhkan pembukaan Sekolah Harapan dan Rumah Harapan di Melaka mendapat kritikan oleh banyak pihak. “Ah…membazir duit je”, “Takde cara lain ke, siasat masalah sosial dari akar umbi dan bukan buat rumah perlindungan?”. Biarpun dikritik, pembukaan Sekolah Harapan pada 18 September lalu mendapat sambutan menggalakan dari masyarakat. Ini disebabkan remaja hamil bawah umur memang ramai dalam masyarakat kita.

          Lagi satu, Majlis Agama Islam Melaka memberi kelonggaran bernikah kepada pelajar lelaki bawah umur 18 tahun dan bawah 16 tahun bagi pelajar perempuan dengan bersyarat untuk membendung gejala hamil luar nikah dan pembuangan bayi. Korang rasa ni ke cara terbaik untuk solve problem buang bayi yang makin melarat sekarang?

Before this day pun , tak kira la kat mana-mana , ada “pak sanggup”  yang sanggup menutup aib keluarga yang “terkantoi”. Ada yang ikhlas dan ada yang mengharapkan balasan tertentu. Kalo dapat yang ikhlas, bagus lah, tapi kalo dapat yang asyik mengugut kan parah. Dah timbul problem lain pulak. At last, perbuatan “terlanjur” ni memang memalukan Islam dan keluarga. So, please think about it before you did it.~.~.~


P.S :  Adakah perkahwinan akan mengurangkan remaja hamil bawah umur?
Comments
0 Comments
Facebook Comments by Blogger Widgets

0 Komen Yang Awesome:

Post a Comment

Sila tinggalkan komen anda kawan-kawan.
Maaf kalau tak sempat balas komen-komen korang semua.
Kunjungan anda akan dibalas oleh saya :-)

Jangan lupe like page kami di facebook. Awesome Blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...