Sambungan dari Unsur-Unsur Tradisi Di Dalam Kontrak Sosial
s
PEMERINTAHAN
BERAJAYang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu’adzam Shah |
a.
Sejarah
dan Latar Belakang
Sistem
Beraja ialah sistem pemerintahan yang tertua di dunia, ia dipercayai wujud
sejak 3000 tahun dahulu. Orang Melayu secara khususnya telah berabad lamanya
diperintah berdasarkan pemerintahan beraja di Tanah Melayu. Menurut sistem
beraja ini, raja mempunyai kuasa mutlak dalam semua urusan pemerintahan dan
pentadbiran negeri dengan dibantu oleh para pembesar negeri khususnya semasa
era jajahan British.
Menurut
Datuk Shamsul Amri Baharuddin (2007, hal
109), Raja-Raja Melayu masih diiktiraf sebagai pemerintah yang berdaulat
dan berkuasa penuh di negeri masing-masing semasa penjajahan British di Tanah
Melayu. Namun, raja-raja mesti menerima nasihat Residen British dalam semua
perkara kecuali adat istiadat Melayu dan agama Islam. Keadaaan ini berlanjutan
sehingga meletusnya Perang Dunia Kedua. Selepas pendudukan Jepun, British
memperkenalkan Malayan Union di mana kuasa raja-raja dihapuskan. Tetapi ia
telah mendapat tentangan hebat daripada orang Melayu seterusnya kuasa Raja-Raja
Melayu dikembalikan semula di bawah Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu pada
tahun 1948.
Kesultanan
Melayu itu adalah satu manifestasi iaitu satu lambang keagungan tamadun bangsa (Raja Nazrin Shah, 2011). Kedatangan
orang Eropah telah mengubah sistem politik tradisional orang Melayu berpegang
kepada sistem beraja mutlak kepada sistem raja berperlembagaan dan demokrasi
berparlimen. Menurut Kamus Dewan Edisi
Empat, Raja Berperlembagaan bermaksud raja yang pemerintahannya tertakluk
pada peruntukan perlembagaan Negara. Hal ini diterangkan lebih jelas lagi oleh Dato’ Salehuddin Saidin (2009, hal 2),
bahawa Raja Berperlembagaan yang diamalkan di Malaysia menggunakan konsep
‘trias politica’ atau politik tiga serangkai yang mana raja adalah ketua Negara
di samping kewujudan cabang legislatif, eksekutif dan kehakiman selagi mengikut
lunas-lunas perlembagaan yang telah ditetapkan.
Menurut
Profesor Anthony Milner (2011),
Institusi Raja Melayu di Malaysia adalah Raja Berpelembagaan yang proaktif dan
bersifat keterlibatan berbeza dengan konsep Raja Berpelembagaan British yang
mempunyai kuasa terbatas. Sesungguhnya sejarah mencatatkan Istana Raja Melayu
itu dahulu berperanan sebagai pusat berkembangnya tamadun bangsa.
b.
Rasional
Pemerintahan Beraja
Kesultanan Melayu merupakan elemen
penting dalam masyarakat Melayu. Menurut Raja
Nazrin Shah (2011), Raja Melayu itu adalah institusi penting warisan bangsa
Melayu. Menurut baginda lagi, Raja Berperlembagaan adalah satu kelangsungan
pemerintahan beraja di mana sesetengah pihak yang kurang mendalami salasilah
dan falsafah disebalik institusi ini telah menganggapnya sebagai ketinggalan
zaman. Walaupun Institusi Beraja Malaysia kini hanya mempunyai kuasa yang
terhad tetapi tidak bermakna mereka tidak lagi penting dan releven. Antara
kerasionalan kewujudan unsur tradisi pemerintahan beraja dalam perlembagaan
Malaysia ialah:
i)
Menjadi Simbol Perpaduan dan
Keharmonian Negara
Ketaatan kepada raja dan negara
akan dapat memupuk persefahaman ke arah perpaduan. Hal ini telah dikupas oleh Profesor Harry Groves (1964), mendapati
bahawa pemerintahan beraja memberikan satu simbol perpaduan yang ketara dalam sesebuah negara yang terpapar kepelbagaiannya.
Kerasionalan ini disokong lagi oleh kata-kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak (2010) bahawa
sistem pemerintahan raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen yang
diamalkan oleh negara telah mewujudkan keamanan dan kestabilan politik sejak
merdeka.
ii) Simbol
Penting bagi Survival Orang-Orang Melayu
Pemerintahan beraja telah lama
wujud dalam sistem sosial di setiap negeri Melayu, maka tidak adil jika sistem
ini dihapuskan. Hal ini dapat difahami dalam Perkara 153 yang mana ia meletakkan
Yang di-Pertuan Agong bertanggungjawab untuk melindungi dan memelihara
kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera Sabah dan Sarawak. Berdasarkan
Perkara 153, Yang di-Pertuan Agong, atas nasihat perdana menteri atau Kabinet
berkuasa menyelamatkan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera di Sabah
dan Sarawak dengan menentukan bagi mereka kedudukan dalam perkhidmatan awam,
agihan biasiswa atau pendidikan atau latihan atau kemudahan lain yang diberikan
oleh kerajaan termasuk permit atau lesen perniagaan. (Dato’ Salehuddin Saidin, 2009. hal 6)
iii) Menjadi
Pengimbang Kuasa dan Pihak Pendamai
Pemerintahan beraja ini juga sangat
penting di mana raja memainkan peranan untuk tidak menyebelahi mana-mana-mana
bahagian tertentu, tetapi menjamin kecekapan serta kestabilan antara kehakiman,
perundangan dan eksekutif di negara ini. Malah, keseimbangan kuasa berlaku
apabila raja berperanan bagi memastikan tidak wujud campur tangan di antara
tiga badan itu. Raja Nazrin Shah (2011)
telah bertitah bahawa peranan Institusi
Raja sebagai payung Negara wajib memberi naungan secara saksama kepada setiap
warga tanpa mengira kaum atau agama seperti yang tersurat dalam salah satu dari
Tujuh Wasiat Raja-Raja Melayu.
iv) Menggambarkan
Ciri-Ciri Asal Negara Malaysia
Menurut Dr. Mohd Ridhuan Tee (2010),
Raja Melayu adalah kesinambungan sejarah dan warisan negara. Tambahan lagi,
kewujudan institusi Raja menjadi sebahagian daripada identiti negara dan ia
dilindungi oleh perlembagaan. Selain itu, Abdul
Aziz Bari (1999, hal 43) telah menyatakan Malaysia sebagai sebuah negara
perlulah mempunyai satu identiti yang berbeza dan unik. Inilah yang mendasari
bentuk dan menyediakan isu kepada upacara rasmi Negara. Tambahnya lagi,
kewujudan sistem beraja dengan sendirinya menekankan ciri-ciri kemelayuan.
v) Menjadi
Naungan dan Simbol Taat Setia
Sistem beraja di Malaysia menjadi
naungan dan simbol taat setia rakyat jelata. Tanpa raja, maka rakyat dan
pemimpin menjadi sama. Hal ini diperkukuhkan lagi dari artikel yang ditulis
oleh Dr. Mohd Ridhuan Tee (2010),
Raja Melayu itu adalah lambang kedaulatan
negara, simbol kekuatan warga dan payung mahkota negara tempat rakyat tumpang
berteduh. Katanya lagi, Raja Melayu itu memberi identiti kepada negara bangsa
serta melindungi kepentingan bangsa Melayu.
Secara
keseluruhannya, sistem raja berpelembagaan harus dikekalkan kerana ia
menyumbang lebih banyak kebaikan daripada keburukan kearah membentuk Negara
bangsa dan satu bentuk pengiktirafan oleh penggubal perlembagaan yang memahami
sejarah, warisan dan tradisi masyarakat dan kedaulatan politik Melayu.
RUJUKAN
- Shamsul Amri Baharuddin, 2007. Modul Hubungan Etnik. Kementerian Pengajian Tinggi. Pusat Penerbitan Universiti (UPENA). Shah Alam.
- Raja Nazrin Shah Ibni Sultan Azlan
Muhibbuddin Shah. 2011. Peranan
Institusi Raja Melayu Dalam Memupuk Perpaduan Negara. Majlis Wacana Ilmu
UiTM Shah Alam
- Dato’ Salehuddin Saidin. 2009. Wacana: Kedaulatan Raja Dari Perspektif
Perlembagaan Persekutuan. Dewan Jubli Perak Sultan Abdul Aziz, Shah Alam
- Shahfizal Musa. 2011. (Profesor Dr. Anthony Milner). Syarahan Umum Mengenai Raja Berperlembagaan anjuran UKM, dari http://www.ukm.edu.my/~news/index.php/ms/berita-kampus/782-ukm-public-lecture-on-constitutional-monarchy.html
- Professor Harry Groves. 1964. The Constitutional of Malaysia.
Singapura: Malaysia Publications
- Mohd Fairuz Yusof. 2010. (Datuk Seri Najib Tun Razak). Menjamin Kestabilan Politik. Arkib Utusan Malaysia, dari http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1123&pub=utusan_malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_04.htm&arc=hive
- Prof. Dr. Mohd Ridhuan Tee bin Abdullah.
2010. Sejarah Bagaimana Yang Kita Mahu?,
dari http://ridhuantee.blogspot.com/2010/10/sejarah-bagaimana-yang-kita-mahu.html
- Abdul Aziz Bari, Institusi Ketua Negara, Ketua Negeri dan Majlis Raja-Raja dalam Perkembangan Undang-Undang Persekutuan Malaysia, Ahmad Ibrahim et.al (1999), KualaLumpur : Dewan Bahasa Pustaka
0 Komen Yang Awesome:
Post a Comment
Sila tinggalkan komen anda kawan-kawan.
Maaf kalau tak sempat balas komen-komen korang semua.
Kunjungan anda akan dibalas oleh saya :-)
Jangan lupe like page kami di facebook. Awesome Blog